Marketing Instytucji Kultury: Mądra promocja kultury w 2021

Promocja kultury w 2021 roku 

Zwiększenie znajomości i wiedzy na temat przedstawianego przedmiotu to podstawa dobrej promocji kultury. Jak jednak efektywnie i spójnie poprowadzić komunikację marketingową w instytucji kultury? Czy jest w ogóle potrzebna? Oczywiście!

Promocja kultury i designu to jedno z zadań Zamku Cieszyn. Na fotografii wystawa „Dizajn tuStela” promująca śląskich projektantów, fot. Rafał Soliński 
Promocja kultury i designu to jedno z zadań Zamku Cieszyn. Na fotografii wystawa „Dizajn tuStela” promująca śląskich projektantów, fot. Rafał Soliński 

Promocja kultury i działań przeprowadzanych przez instytucję to niezbędnik współczesnej organizacji. Bez dobrze przemyślanej strategii marketingowej, nie ma szans na wyróżnienie się pośród bogatej oferty proponowanej przez rynek i przebicie się do świadomości uczestników.

Jakie więc kroki podjąć, aby promocja instytucji kulturalnej była efektywna i ciekawa? Od których działań zacząć? 

3 kluczowe elementy, które warto włączyć do marketingu

Marketing instytucji kultury to skomplikowana sprawa. Z jednej strony pojawiają się głosy, że kultura broni się sama i żadne działania nie są potrzebne. Z drugiej jednak inwestowane są: coraz więcej czasu, pieniędzy i pomysłów w to, aby zaciekawić odbiorców. I o to chodzi! Nic nie stracimy, a możemy tylko zyskać. Warto więc skupić się na początku na kilku prostych działaniach. 

Łącząc różne definicje, marketing powinien odnosić się do kilku pojęć: komunikacji między odbiorcą a twórcą, dostarczaniu produktów lub usług satysfakcjonujących obie strony, zaspokajaniu ludzkich potrzeb oraz tworzenie takich działań, aby poprzez promowanie zwiększać sprzedawanie dóbr.

Możemy wyróżnić kilka jego rodzajów takich jak: sensoryczny, personalny, szeptany, sportowy, mobilny czy internetowy. Obecnie to właśnie e-marketing świeci tryumfy i na nim też się skupimy, bo to kolejne ważne działanie dla promocji kultury.

Obecnie media społecznościowe stawiają na treści wideo, fot. Rafał Soliński
Obecnie media społecznościowe stawiają na treści wideo, fot. Rafał Soliński

1. Social mediowe być albo nie być

Siła rozpoznawalności wielu marek są ich działania internetowe. Dzięki nieustannemu przypominaniu klientowi o swojej obecności, łatwiej przeprowadzać im kampanie bardziej wysublimowane, nieprzedstawiane wprost, a wręcz symboliczne. Zanim jednak do tego dojdzie, musimy sobie wychować widza. 

Od kilku lat firmy skupiają się na obecności w social mediach, część z nich odchodzi nawet od prowadzenia strony internetowej na rzecz fanpage’a w serwisie Facebook. Na podobny krok mogą zdecydować się także instytucje z zakresu: promocja kultury. Dobrym przykładem jest Museum of Modern Art.

Facebook to nie jedyne miejsce, w którym można przykuwać uwagę odbiorców. Warto też zainwestować czas i promować działania instytucji m.in. na portalach: Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn, Pinterest czy TikTok. W linkach znajdziecie przykłady innych miejsc kulturotwórczych, które promują się na tych serwisach w pomysłowy sposób.

Przykład spójnej identyfikacji wizualnej korespondującej z postami na social mediach, fot. Rafał Soliński
Przykład spójnej identyfikacji wizualnej korespondującej z postami na social mediach, fot. Rafał Soliński

W jaki sposób to robić? Przede wszystkim:

  • przygotujcie spójne grafiki z identyfikacją, 
  • piszcie zrozumiałym językiem,
  • regularnie (np. raz dziennie) przypominajcie użytkownikom o tym, co robicie i że istniejecie,
  • promujcie wszystkie inicjatywy przeprowadzane przez waszą instytucję,
  • korzystajcie z dodatkowych opcji, aby przyciągnąć odbiorców: filmy, ankiety, wydarzenia,
  • przypominajcie na organizowanych wydarzeniach, że więcej szczegółów na waszych profilach.

2. Newsletterowe nowinki

Gdy już wasza grupa odbiorców internetowych osiągnie wyznaczony przez was pułap. Czas na drugi etap, czyli email marketing. Aby przygotować dobry newsletter potrzebujecie kilku elementów: zachęcający i przewrotny tytuł, spersonalizowanie go do konkretnej osoby, identyfikująca się z instytucją oprawa wizualna, nieprzeładowanie treścią oraz zawołanie do działanie, zwane call to action.

Ważnym, szczególnie w przypadku instytucji kultury, jest disclaimer, czyli zapis o tym, co dzieje się z danymi osobowymi użytkownika i dlaczego właśnie do niego trafił newsletter. Wierzcie nam, promocja kultury to idealne miejsce na używanie tego rodzaju rozwiązań.

Ciekawym pomysłem na promocję kultury jest newsletter, tutaj graficzna notatka autorstwa Dinksy
Ciekawym pomysłem na promocję kultury jest newsletter, tutaj graficzna notatka autorstwa Dinksy

Organizujecie zbiórkę charytatywną na kogoś z mieszkańców? W przyszły weekend zagra koncert gwiazda z innego kontynentu? Fotograf przesłał fotorelację z ostatniej wystawy? A może przeprowadzacie kameralny wieczorek poetycki? Wszystkie te wydarzenia są idealnymi pretekstami do wysłania newslettera. Dzięki temu możecie: 

  • nawiązać stały kontakt z odbiorcami, 
  • zainteresować ich waszą ofertą kulturalną, 
  • zachęcić do szykowanych nowinek,
  • pokazać, jak wygląda wasza praca,
  • poinformować o przeprowadzonych wydarzeniach,
  • wzmocnić wizerunek waszej instytucji,
  • zapytać widzów o ich stan zadowolenia z waszych działań.

3. Video marketing, czyli filmowa promocja kultury

Od kilkunastu miesięcy guru marketingu wieszczą, że najważniejszą formą promowania się w internecie (ale nie tylko) będzie video marketing. Poszczególne media społecznościowe wprowadzają również dodatkowe usługi video, jak np. stories czy lepsze pozycjonowanie materiałów filmowych. Ponadto znany wam na pewno YouTube to jeden z dedykowanych sekcji videofonicznej serwis. Inspiracji możecie poszukać też na naszych kanałach Vimeo oraz Dailymotion.

Do rzeczy jednak. Jakie formy video mogą pomóc w działaniach typu promocja instytucji kultury? Dzięki wspomnianym stories macie szansę na wrzucanie na gorąco fragmentów wystąpień na kanałach instytucji z zachęceniem do odwiedzin. Zanim konkretne wydarzenie się odbędzie, możecie opublikować krótki film z próby. A nawet – jeśli znajdzie się wśród was odważny – prowadźcie własnego vloga! Pokażcie, że promocja kultury może być ciekawa!

Na vlogu z kolei pojawiać się mogą takie treści jak: wywiady z gwiazdami, recenzje książek, „gadająca głowa”, czyli pracownik instytucji, który pokazuje, jak wygląda praca na co dzień. Innym pomysłem są video explainery – animowane filmy, dzięki którym będziecie mogli przygotować zapowiedź jakiegoś wydarzenia, wyjaśnić na co przeznaczany jest budżet lub po prostu opowiedzieć historię miasta, danej osoby czy budynku.

Animacja „Magdeburskie porządki w świecie chaosu” dla Muzeum Regionalne Ziemi Limanowskiej narysowana przez Dinksy

Promocja kultury wśród dzieci i młodzieży

XXI wiek nie jest łatwym czasem na wyróżnienie się. Poprzez ekspansję internetu, wielu z nas może zostać gwiazdami z dnia na dzień, ale również może zostać ofiarą hejtu. Zapomnijmy na razie o tych trudnych elementach funkcjonowania w sieci i skupmy się na młodych odbiorcach. Jak zadbać o to, aby promocja kultury wśród dzieci i młodzieży była ciekawa?

Najmłodsi są wymagającymi odbiorcami, szczególnie w internecie. Wychowani niemal od urodzenia w cyfrowym świecie, radzą sobie w nim o wiele lepiej niż my sami. Daje nam to nieograniczoną pulę możliwości. Niezależnie od tego, czy przygotowujecie spektakl, wystawę, koncert, warsztaty czy jeszcze inny rodzaj sztuki, ważne jest, aby najmłodsi spośród całego zalewu informacji, odnaleźli właśnie waszą ofertę. Jak to zrobić?

To, że obecna strategia gigantów internetu opiera się na video marketingu, wynika z badań i obserwacji. Zastanówcie się sami, ile młodych w waszej okolicy lub rodzinie spędza czas, przeglądając YouTube’a lub inne social media? No właśnie! Dlaczego więc nie wykorzystać tej wiedzy w sferze nazwanej: promocja kultury?

Najważniejszym kanałem dotarcia będą więc platformy stawiające na materiały filmowe. Dzięki temu możecie przygotować różne wersje zachęty: zespół zachęcający do odwiedzin koncertu, kulisy z próby spektaklu, slajdowisko z nagrodzonych praca, a może wywiad z maluchem, który zgarnął pierwszą lokatę?

Jedną z propozycji zaangażowania dzieci i młodzieży jest wielkoformatowe rysowanie na żywo ich marzeń i oczekiwań wobec miasta. Tutaj rysowanie z Dinksami na rynku  w Tychach, fot. Rafał Soliński
Jedną z propozycji zaangażowania dzieci i młodzieży jest wielkoformatowe rysowanie na żywo ich marzeń i oczekiwań wobec miasta. Tutaj rysowanie z Dinksami na rynku
w Tychach, fot. Rafał Soliński

Nową kategorią autorytetów, szczególnie dla młodych, są influencerzy. Owszem, nie wszyscy mogą wpisać się w waszą strategię promocji kultury. Na pewno jednak znajdą się tacy, którzy zrozumieją waszą potrzebę i sprecyzują komunikat do waszej grupy odbiorców. Chcecie wprowadzić ekonawyki – skorzystajcie z wiedzy ambasadora kampanii społecznej zwracającego uwagę na problem globalnego ocieplenia czy zachęcenia do bycia zero waste.

Potrzebujecie namówić młodzież do przyjścia na warsztaty z tworzenia filmu? Zaproście do współpracy jutubera, który opowie o swojej codziennej pracy na przykładach. Zainspirujcie do edukacji i pokażcie, że nie jest nudna, a wasza instytucja potrafi podejść do niej nowocześnie i zaskakująco. 

Promocja kultury polskiej za granicą 2021

Pewnie każdy z was wie, że Polska posiada własną markę narodową. Aby promocja kultury polskiej za granicą 2021 była efektywna, musimy również na ten aspekt zwrócić uwagę – dzięki temu wizerunek naszego kraju będzie spójny, a być może i inne instytucje zaangażują się w proponowaną przez nas kampanię. Pamiętajcie – marketing to nie tylko działania nastawione na zyski, to także promowanie idei.

Jak mówi raport Najwyższej Izby Kontroli, promocja kultury polskiej to ważny element budowania marki narodowej. Priorytetami w zawiązywaniu współpracy są państwa sąsiedzkie (Niemcy i Rosja), kraje Partnerstwa Wschodniego, mocne marki (Francja i Wielka Brytania), regiony dialogu polsko-żydowskiego (Izrael, Stany Zjednoczone), a także te z zakresu wschodzącego rynku (Chiny, Korea, Brazylia czy Indie).

Warto skupić się na zaleceniach raportu i wiedzieć, do którego państwa kierować komunikat. Pamiętajcie też, że Polska ma być przedstawiana jako kraj nowoczesny, kreatywny, szanujący tradycję i patrzący w przyszłość. Niezależne więc, czy wasza instytucja to: muzeum, teatr, dom kultury, filharmonia, galeria sztuki – każda z tych instytucji kultury odpowiada za promowanie polskiej kultury za granicą. Na co warto zwrócić uwagę?

Animacja kolażowa na temat życia i dokonań Wandy Rutkiewicz, powstała we współpracy Dinksy oraz Instytutu Polskiego w Bukareszcie

Polska ma kojarzyć się pozytywnie, nowocześnie, ale z uszanowaniem tradycji. Jak to połączyć? Pomysłów pojawi się wam mnóstwo.

Festiwal jako sposób na promocję kultury wśród obcokrajowców

W 2020 roku ważne dokumenty pobytowe posiadało w Polsce prawie pół miliona osób. Spośród przebywających w naszym kraju warto wyróżnić kilka narodów: Ukraińcy, Białorusini, Czesi, Litwini, Niemcy, Rosjanie, Ormianie, Słowacy. Każdy z nich ma swoje: kulturę, język i tożsamość kulturową. Jak więc pokazać im kulturę Polski, nie zawłaszczając im własnej? Promocja kultury może odbyć się na przykład poprzez festiwal.

Festiwal oznacza szereg wydarzeń zorganizowanych pod patronem jednej nazwy. Do najpopularniejszych należą: filmowe, naukowe, muzyczne, teatralne. Popularne stają się też festiwale interdyscyplinarne, scalające kilka różnych dziedzin nauk i sztuk jednocześnie. Dzięki temu, że festiwalowe działania są długofalowe i cykliczne, można przyzwyczaić widza, a także zainspirować do działań w kolejnych latach. 

Festiwal to dobre miejsce styku kultur, fot. Rafał Soliński
Festiwal to dobre miejsce styku kultur, fot. Rafał Soliński

Niezależnie od tego, czy postawicie na występy, animacje teatralne, pokazy filmowe, warsztaty naukowe lub spotkania autorskie – ważne jest, aby zaangażować odbiorców, w tym wypadku szczególnie obcokrajowców. Zaplanowanie festiwalu powinno obejmować kilka kwestii:

  • dogodny termin
  • lokalizację
  • pozytywną nazwę
  • spójną identyfikację wizualną
  • tematykę
  • biletowanie
  • marketing (promocję, PR, media społecznościowe)
  • atrakcje
  • zapraszanych gości
  • wstępny budżet
  • współpracę z firmami
  • patronaty medialne

Festiwal jest świetnym miejscem przenikania się wielu elementów. W ten sposób możemy spróbować wymiany dóbr z firmami, organizacjami, szkołami czy wolontariuszami i zadziałać np. z przedsiębiorstwami, które w ramach partnerstwa przedstawią swoje usługi; z organizacjami, w których obcokrajowcy znajdą coś ciekawego dla siebie; z wolontariuszami, którzy pokażą Polskę ze swojej perspektywy i z samymi zagranicznymi gośćmi, którzy wyrażą swoje potrzeby w lepszej asymilacji w naszym kraju.

Interdyscyplinarne zabawy to idealna forma integracji, fot. Rafał Soliński
Interdyscyplinarne zabawy to idealna forma integracji, fot. Rafał Soliński

W artykule poruszyliśmy kilka elementów potrzebnych do jak najlepszego działania, jakim jest promocja kultury. Daliśmy też sporo pomocnych wskazówek. Kolejny etap to wasza praca. Dajcie znać, które z zadań były dla was najłatwiejsze, a jakie przysporzyły trochę trudności. Która wskazówka była dla was najcenniejsza? Życzymy wam, aby promocja kultury była prostą i przyjemną misją.

lub dowiedz się więcej o naszej ofercie