Promocja Polski to cel, który łączy i jest wspólny dla różnych instytucji kultury w kraju. Instytucje kultury, jak sama ich nazwa wskazuje, mają na celu dbanie o upowszechnianie kultury. Każda z nich powinna skupiać się na swoim obszarze, niezależnie od tego, czy to poziom lokalny czy globalny.
Promocja Polski to taki sposób wykorzystania elementu komunikacji marketingowej, aby świadomość odbiorców na temat naszego kraju była jeszcze większa. Poprzez reklamę, public relations czy promocję właśnie powinni wynieść jak najwięcej wiedzy (pozytywnej!) na temat Polski, a także produktów, usług i wydarzeń z nią związanych.
W jaki sposób pokierować działaniami, aby promocja Polski była efektywna, ciekawa i atrakcyjna zarówno dla obywateli i obywatelek, lecz także dla turystów i osób zupełnie nieznających tego kraju? Poniżej udzielamy kilku wskazówek.
Jak promować Polskę za granicą? PR i reklama
Większość z nas kojarzy słowo „marketing”, jednak gdy zagłębimy się w to zagadnienie, poznamy więcej obcych wyrażeń takich jak: „reklama”, „PR”, czy „sprzedaż”. Czym się różnią i jak można je wdrożyć w działania z zakresu: promocja Polski?
Reklama należy do inicjatyw płatnych. Aby zmierzyć jej efektywność, powinniśmy odnotować wzrost sprzedaży jakiegoś produktu lub konkretnej usługi. Jakie ma to przełożenie w funkcjonowaniu promocji Polski? Możemy na przykład zmierzyć liczbę odwiedzin naszego kraju przez zagranicznych turystów lub przeliczyć wartość gadżetów sprzedanych odwiedzającym.
Z kolei public relations, zwany skrótowo PR, ma nieco inne cele. Działania z tego zakresu podnoszą świadomość, zapoznają odbiorców z przedmiotem, a przede wszystkim — trwają długofalowo i nie są nastawione na zysk. Największym pragnieniem twórców PR-u jest to, by inni postrzegali twoją firmę, instytucję czy organizację w określony sposób.
Jak to zweryfikować? Chociaż te działania wydają się nie do końca mierzalne, możemy zaproponować ankietę lub wyrażenie opinii zarówno przez obywatelki i obywateli, jak i przez turystów. Dzięki temu sprawdzimy, czy nasze inicjatywy mają zamierzony efekt.
Przykładem kreatywnej kampanii była, wymyślona przez Polską Organizację Turystyczną wraz z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwem Sportu i Turystyki, akcja #visitpoland. W 2018 roku instytucja postanowiła zaangażować do promocji Polski zagranicznych influencerów. Kilku światowej klasy jutuberów przybyło do naszego kraju i przygotowało kilkunastominutowe filmy. Byli to:
- Louis Cole z Wielkiej Brytanii (FunForLouis),
- Alan Estrada z Meksyku (Alanxelmundo),
- Christian Le Blanc z Kanady (Lost LeBlanc),
- Marko i Alex Ayling ze Stanów Zjednoczonych (Vagabrothers),
- Pau Clavero z Hiszpanii (Clavero),
- Conner Sullivan z Niemiec (Conner Sullivan),
- Angela An z Japonii (InternationallyMe).
Pomysł był innowacyjny. Autentyczny przekaz, piękne krajobrazy, milionowe zasięgi i ciekawy storytelling. Sami influencerzy spali w nietypowych miejscach takich jak: kopalnia soli, strażnica graniczna czy latarnia morska, aby pokazać wszechstronność naszego kraju, od morza do Tatr. A swoje przygody przedstawiali nie tylko w formie filmów na portalu YouTube, lecz również na pozostałych mediach społecznościowych takich jak: Facebook, Instagram i Twitter.
Promocja Polski na świecie
Jak mówią założenia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, promocja Polski na świecie ma na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku naszego kraju i „zakorzenienie wśród zagranicznych odbiorców znajomości dorobku artystycznego i intelektualnego Polaków”.
Promocja Polski na świecie może odbywać się w bardzo szeroki sposób. Mamy się czym pochwalić, tak więc warto sprecyzować działania pod kątem danego obszaru czy branży. A tych mamy sporo! Turystyka, sport, kultura, literatura, kinematografia, sztuka, architektura — wystarczy tylko wybrać konkretną dziedzinę, od której warto zacząć.
Priorytetowe obszary wybrane przez MKiDN to obecnie: Europa, państwa Kaukazu Wschodniego (w tym Gruzja, Armenia czy Azerbejdżan), część Azji Wschodniej (np. Japonia, Wietnam, Korea) oraz państwa należące do dialogu polsko-żydowskiego (w tym Izrael i Stany Zjednoczone). Te wskazówki będą na pewno pomocne w ustalaniu działań z zakresu: promocja Polski na świecie.
Przykład największego wydarzenia w świecie literatury ostatnich lat? Dwukrotne zwycięstwo Olgi Tokarczuk w uznanych konkursach literackich. W ciągu kilku miesięcy zdobyła zarówno Literacką Nagrodę Nobla, jak i Międzynarodową Nagrodę Bookera!
Innym przykładem mocnej pozycji polskiej literatury na arenie międzynarodowej jest sukces sagi o Wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego. Cykl powieści został najpierw przełożony na grę, która już uzyskała status kultowej, a obecnie fani na całym świecie czekają z zapartym tchem na kolejne przygody wiedźmina Geralta w serialu produkcji Netflix.
Jak wykorzystać te fakty? Nie tylko wzmacniając świadomość obywatelek i obywatele na temat rodzimej literatury, organizując spotkania autorskie czy odczyty. Warto zaangażować Polonię na całym świecie, aby poszczególne jednostki instytucji kultury również na swoim terenie przygotowały podobne wydarzenia. Być może sami autorzy udadzą się w tournée lub odwiedzą właśnie wasze miejsce.
Z innych działań, niewymagających obecności pisarzy, możecie: przeprowadzić quiz na znajomość twórczości lub zainicjować literackie zmagania w formie konkursu na najlepsze fanfiki na bazie oryginalnych powieści. A może przygotować animację opowiadającą o drodze autorów od pierwszych prób literackich do sukcesu?
Reklama Polski za granicą
Poruszyliśmy już temat turystyki i literatury, a przed nami jeszcze tyle obszarów! Nasza rodzima kultura należy do jednym z najciekawszych, dlatego warto o niej pomyśleć w przypadku działań z zakresu: reklama Polski za granicą.
Najmocniej omawianą reklamą naszego kraju był spot przygotowany przez Tomasza Bagińskiego, słynnego i nominowanego do Oscara, animatora. Film powstał z okazji upamiętnienia prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej. Fabuła opiera się o koncept, w którym bohaterowie tanecznym krokiem tworzą i budują świat. Całość możecie obejrzeć poniżej:
Rocznice to mocny element budowania świadomości narodu, to też dobry pretekst do poruszania wątków nieistniejących dotychczas na arenie międzynarodowej. Prowadzicie muzeum lub bibliotekę? Ważne wydarzenia rangi historycznej (jak rocznica wejścia do NATO czy Unii Europejskiej) można ciekawie pokazać w formie multimedialnej wystawy lub akcji przeprowadzanych w internecie.
Dzięki temu, a zwłaszcza udostępnieniu w internecie, grono odbiorców znajdzie się poza granicami Polski. Dlatego pomyślcie o tym, aby przekaz pojawiał się nie tylko w języku polskim, czym traficie do rozsianej po świecie Polonii, ale i np. po angielsku.
Wychodźcie na przeciw oczekiwaniom odbiorców i ułatwiajcie im przyswajanie wiedzy. Przykład? Gdy wraz z Instytutami Polski przygotowujemy różne materiały promujące nasz kraj, jak np. wystawę o wybitnych Polkach i Rumunkach, treści są także zawarte w języku rumuńskim, aby użytkownicy z tegoż kraju zrozumieli przekaz.
Kulturę tworzy również… kuchnia! „Przez żołądek do serca” — mówi jedno z najpopularniejszych polskich porzekadeł. Wykorzystajcie to również w reklamie Polski za granicą! Pierogi, żurek, gołąbki, bigos, sernik, grochówka, kapuśniak, pączki czy miód pitny… Nasze kulinaria mają naprawdę sporo specjałów, których nie da się spotkać nigdzie więcej na ziemskim globie. Korzystajcie z tych dóbr!
Promocja Polski za pomocą filmów
Powyżej podaliśmy już kilka przykładów na promocję Polski filmem. Jak najlepiej pokazać piękno naszego kraju? Trawiaste zbocza, śnieżne szczyty gór, wspaniałe łąki, malownicze lasy? Właśnie filmem! Znany z odwiedzin różnego rodzaju turystów Śląsk Cieszyński doczekał się spotu pokazującego najciekawsze miejsca w tym regionie. Zresztą, zobaczcie:
Podobną inicjatywę wykazało małżeństwo z projektu Polandscapes, które poprzez nieustanne fotografowanie polskiej przyrody i często nieznanych miejsc, przygotowało zbiór zdjęć w formie filmu. Magda i Marcel zaprezentowali dokumentalny film o naszym kraju we wszystkich porach roku, a obecnie zdobywają z nim wiele nagród na prestiżowych festiwalach. Poniżej zajawka projektu:
Nie dysponujecie odpowiednimi materiałami? Postać, którą chcecie przedstawić nie zostawiła po sobie wiele pamiątek? A może odbiorcy są już tak opatrzeni filmami dokumentalnymi, że woleliby innowacyjną formę? Lub projekt ma do spełnienia więcej celów naraz? Są na to rozwiązania!
W kolażowej wersji animacji wraz z Instytutem Polskim w Bukareszcie opracowaliśmy postacie 10 niepowtarzalnych osobowości. Maria Skłodowska-Curie, Viorica Agarici, Janina Lewandowska, Elisabeta Rizea, Zofia Stryjeńska — to tylko niektóre z nich. Każda z kobiet otrzymała swoje kilka minut, podczas których opowiedzieliśmy najważniejsze ciekawostki z ich życia i twórczości. Całość trafia do internetu, aby zapoznać świat z tymi wspaniałymi osobami. Wszystkie explainery video obejrzycie w playliście:
Promocja Polski przez promocję polskich produktów
Autobusy Solaris, żubrówka, Prince Polo, pierogi, oscypki czy czekolady Wedel — to znane nie tylko nam, mieszkańcom i mieszkankom Polski, produkty wytwarzane w Polsce. To również rozpoznawalne marki w Europie i na świecie. Promocja polskich produktów jest jednym z zadań wielu instytucji w naszym kraju. Jak więc spowodować, aby ich znajomość zagranicą była jeszcze większa?
Pierwszym i najważniejszym elementem jest dobrze przygotowany marketing i sprzedaż w Polsce. Bo jeśli my sami nie będziemy dobrze znać swoich produktów, jak mamy wpłynąć na resztę świata, udowadniając, że to wartościowe towary? Dlatego warto rozpocząć od budowania wewnętrznej strategii wspierającej rynek.
Z pomocą przyjdą różne agencje i programy rządowe wspierające wprowadzanie i promocję polskich marek na zagranicznych rynkach. Przykładami mogą być Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), która swoje konkursy kieruje do mikro, małych i średnich firm oraz Departament Rozwoju Inwestycji Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii.
PKN Orlen od kilku lat prowadzi program zachęcania Polek i Polaków do kupowania polskich produktów. Celem #WspieramyPolskę, bo tak brzmi pełna nazwa tego projektu, jest wpływ na postawy konsumenckie i wypracowanie w obywatelach i obywatelkach świadomego wybierania rodzimych tworów.
Z kolei programem skierowanym dla rolników jest Polski Produkt. Logo tej inicjatywy znajduje się bezpośrednio na towarach należących do projektu, czyli takich, które powstały z lokalnych surowców. Dzięki tej kampanii informacyjnej polskie społeczeństwo dowiaduje się, jak ich codzienne decyzje zakupowe wpływają na gospodarkę. Wybranie rodzimych producentów wpływa nie tylko na rozbudzenie patriotyzmu ekonomicznego, lecz także na rozwój całego kraju.
Promocja polskich produktów może odbywać się na rodzimych i światowych wydarzeniach takich jak: targ, wystawy, festiwale. Obojętnie czy event organizowany jest w granicach naszego kraju jak np. Gdynia Design Days czy Międzynarodowe Targi Gastronomiczne EuroGastro, czy może poza granicami Polski (m.in. Pawilon Polski na Biennale Architektury w Wenecji), to zawsze świetna okazja na przedstawienie polskich produktów.
Na zakończenie
W artykule podsunęliśmy kilka rozwiązań i wskazaliśmy najciekawsze rozwiązania wprowadzane w działania z zakresu: promocja Polski. Być może są jakieś, które wdrażacie już w swojej organizacji od lat z sukcesem? Podzielcie się z nami swoim doświadczeniem!